Matematik

Länkar
Här kommer några bra länkar när du vill öva matte:

http://www.kimsmatematik.com/

www.webbmagistern.se

www.mattemastaren.se

www.nomp.se

www.mattecentrum.se/

www.mattecoach.se

www.desmos.com/calculator

http://www.skolresurs.fi/matteva/index.html

app 1 minute

 

Planering matematik Tal åk 8 HT-17

Under arbetsområdet bråk och procent kommer vi att arbeta med tal i bråkform, beräkningar med tal i bråkform, tal i procentform, beräkna andelen, delen och det hela. 

Här ligger  länken till veckoplaneringen

Under terminens första period kommer vi att arbeta med tal och särskilt med negativa tal och tal i potensform. 

 

Centralt innehåll enligt lgr 11

· Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. 

· Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang. 

· Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix

 

Begrepp

o Negativa tal

o Positiva tal

o Motsatta tal

o Naturliga tal

o Hela tal

o Rationella tal

o Irrationella tal

o Reella tal

o Potens

o Bas

o Exponent

o Kvadratrot

o Tiopotens

o Grundpotens

o Prefix

o Närmevärde

o Gällande siffror

 

Mål:

· Kunna placera negativa tal på tallinjen

· Kunna storleksordna negativa tal

· Kunna addera och subtrahera med negativa tal

· Kunna multiplicera och dividera med negativa tal

· Kunna skriva tal i potensform

· Kunna multiplicera och dividera med potenser

· Kunna räkna med kvadratrötter

· Kunna skriva tal som tiopotenser

· Kunna skriva stora och små tal i grundpotensform

· Kunna använda vanliga prefix

· Kunna svara med lämpligt antal gällande siffror

 

Bedömning:

Vi kommer att bedöma hur väl du kan

- Använda och analysera begrepp

- Välja och använda lämpliga metoder

- Lösa och formulera problem

- Föra och följa resonemang

- Använda matematikens uttrycksformer i tal och skrift

Bedömningen sker kontinuerligt under lektioner, vid läxförhör och prov. 

 

Undervisning:

- Elevaktiva genomgångar för att lära sig begrepp, metoder och resonemang kring val av lämpliga metoder

- Enskilt arbete i boken och andra arbetsuppgifter för att träna metoder, begrepp och skriftlig kommunikation. 

- Grupparbete med uppgifter i boken och andra arbetsuppgifter för att träna på att föra och följa resonemang samt muntlig kommunikation

- Spel/lekar för att befästa begrepp och metoder

- Filmer för förklaring av begrepp och metoder. 

- Problemlösning enligt EPA (enskilt, par, alla) för att träna problemlösningsförmåga, resonemang och kommunikation.

- Hemuppgifter för metodträning

 

 

 

 

Planering matematik – bråk och procent  VT 17  (vecka 14  – vecka 21)

https://sway.com/2ltVI1Hlc1iBvpJo

Centralt innehåll från lgr11

* Centrala metoder för beräkning med tal i bråkform med huvudräkning, skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användbarhet i olika situationer. 

* Procent för att uttrycka förändring. 

* Beräkningar med procent. 

Förmågor som ska tränas och bedömas

* Förmågan att använda och analysera matematiska begrepp. 

* Förmågan att använda och välja lämpliga metoder. 

* Förmågan att lösa och formulera problem. 

* Förmågan att föra och följa matematiska resonemang. 

* Förmågan att kommunicera med matematikens uttrycksformer både skriftligt och muntligt. 

 

Viktiga begrepp

Bråk

Täljare

Nämnare

Bråkform 

Blandad form

Likvärdigt bråk

Förlänga bråk

Förkorta bråk

Enklaste form

Förenkla

 

Gemensam nämnare

Stambråk

Procent

Hundradelssiffra

Procentform

Decimalform

Andel

Delen

Det hela

Mål:

* Kunna skriva tal i bråkform och blandad form

* Känner till att bråk kan vara del av helhet och del av antal

* Kunna placera bråk på tallinjen

* Kunna jämföra olika bråk och storleksordna

* Snabbt kunna avgöra om ett bråk är mer eller mindre än en hel och mer eller mindre än en halv

* Kunna förkorta och förlänga bråk.

* Kunna svara i enklaste form, dvs förkorta så långt som möjligt

* Kunna addera och subtrahera bråk

* Kunna multiplicera bråk, både med heltal och med bråk

* Kunna uttrycka andelen i  bråkform, decimalform och procentform

* Kunna beräkna andelen vid förändring

* Kunna beräkna delen med huvudräkning (50%, 25%, 20%, 10%, 1%)

* Kunna beräkna delen med olika metoder (vägen över 1%, med decimalform, med bråkräkning)

* Beräkna det hela, 100%

 

Undervisning

Under arbetets gång kommer vi att arbeta med 

-elevaktiva genomgångar om begrepp, metoder och resonemang. 

-färdighetsträning enskilt och i par/grupp

-problemlösning enskilt/par/alla

-spel och lekar

-hemuppgifter

 

Bedömning (utifrån kunskapskraven):

-fortlöpande under lektioner vid genomgångar, enskilt arbete och vid problemlösning. 

-tester och läxförhör. 

 

/Helena och Anna-Vera

Planering matematik – geometri  VT 17  (vecka 6  – vecka 12)

Under arbetsområdet geometri kommer vi att arbeta med olika geometriska figurer, avstånd, vinklar, omkrets och area.

 Här ligger veckoplaneringen till detta avsnitt med läxor och filmer kopplade till avsnitten:

Här är länken till veckplaneringen för Geometri

Centralt innehåll från lgr11

Geometriska begrepp och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.

Avbildning och konstruktion av geometriska objekt.

Metoder för beräkning av area och omkrets hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.

 

Förmågor som ska tränas och bedömas

Förmågan att använda och analysera matematiska begrepp.

Förmågan att använda och välja lämpliga metoder.

Förmågan att lösa och formulera problem.

Förmågan att föra och följa matematiska resonemang.

Förmågan att kommunicera med matematikens uttrycksformer både skriftligt och muntligt.

 

Viktiga begrepp

Enheter

Prefix

Dimension

Parallella linjer

Diagonal

Vinkel

Vinkelben

Vinkelspets

Sidovinkel

Månghörning

Regelbunden månghörning

Vinkelsumma

Triangel

Parallelltrapets

Parallellogram

Romb

Rektangel

Kvadrat

Omkrets

Area

 

 

Mål:

Kunna omvandla mellan olika längdenheter

Förstå och använda prefix

Förstå skillnaden mellan en, två och tre dimensioner

Kunna förstå och använda geometriska begrepp

Kunna uppskatta vinklars storlek

Kunna mäta vinklar med gradskiva

Känna till vinkelsumman i olika månghörningar

Kunna beräkna omkretsen för olika geometriska figurer

Kunna beräkna area av olika geometriska figurer: rektangel, parallellogram, triangel och sammansatta figurer

 

Undervisning

Under arbetets gång kommer vi att arbeta med

-elevaktiva genomgångar om begrepp, metoder och resonemang.

-färdighetsträning enskilt och i par/grupp

-problemlösning enskilt/par/alla

-spel och lekar

-hemuppgifter

 

Bedömning (utifrån kunskapskraven):

-fortlöpande under lektioner vid genomgångar, enskilt arbete och vid problemlösning.

-tester och läxförhör.

 

/Helena och Anna-Vera

 

 

 

 

Dela:
Kategorier: